Het is wachten tot er iets gebeurt”, zegt VLP-raadslid Mike de Waard over het steegje tussen de twee Roosendaalse markten. Hij vreest dat het grote snelheidsverschil tussen elektrische fietsen en het voetverkeer wel tot brokken móet leiden.
De Waard heeft raadsvragen gesteld over wat hij ‘het gevaarlijke fietsverkeer’ noemt. De VLP’er, die zelf op de oude Markt werkt, baseert zich niet alleen op eigen waarneming. “Recent kreeg ik verontrustende geluiden van ondernemers en bewoners”, legt hij uit. Het raadslid wil weten of de gemeente de zorgen kent.
Verschil
De Waard haalt de snelle bezorgdiensten aan, die zich in het steegje Tussen de Markten bewegen tussen de voetgangers. “Maar die zijn het niet alleen. Het gaat met name om het grote verschil in snelheid tussen voetganger en fietser.”
Het raadslid vraagt nadere informatie over het gemeentelijke beleid als het om het steegje gaat. “Wat was de motivatie om fietsverkeer in de gehele doorgang tot aan de Markt toe te staan, terwijl de weg naar de doorgang al jarenlang alleen voor voetverkeer was?”
Niet de vraag óf maar wannéér er een aanrijding plaatsvindt
Ook wil De Waard een toelichting op de vraag wie er verantwoordelijk is als er lichamelijke of materiële schade ontstaat. “Het is niet de vraag óf maar wannéér er een aanrijding plaatsvindt”, stelt hij.
Het gemeentelijke Verkeer en Vervoersplan 2015-2025 richt zich nadrukkelijk op het stimuleren van fietsgebruik in de binnenstad. Brommers, scooters en snorfietsen horen volgens dit plan echter niet in het autoluwe kernwinkelgebied, staat in een nota van 2017.