De VLP zegt dat er al tientallen jaren een meerderheid in de gemeenteraad een omlegging wil, maar dat de politieke daadkracht ontbreekt.
Schreef het college in 2002 nog dat omleggen noodzakelijk was en werd er in 2006 nog een lobby georganiseerd; sinds 2010 is de discussie uit beeld verdwenen. Aldus Arwen Van Gestel. Hij vindt dat vreemd. Immers, Etten-Leur, Breda en Tilburg hebben hun omlegging wel gekregen en zelfs de A4 is nu voltooid. Van Gestel: ,,Een lange adem is dus nodig, maar in Roosendaal verdween de lobby voor omlegging in 2010 van de radar.”
Een lange adem is dus nodig, maar in Roosendaal verdween de lobby voor omlegging in 2010 van de radar. Arwen van Gestel zegt zelf met een offensief te zijn begonnen na de presentatie van plannen en prioriteiten van de provincie vorig jaar oktober. Daarin stonden Eindhoven, Tilburg, Den Bosch en de snelfietsroutes door Brabant. Voor Roosendaal was slechts de treinverbinding naar België als belangrijk puntje opgenomen. Nergens in het provinciaal beleid komt het belang van de A58 terug.
Als het college weer tien jaar op zijn handen gaat zitten, komt de omlegging A58 er zeker niet, meent Van Gestel. Wellicht is het verplaatsen van het Bravis een nieuwe kans om de A58 weer aan het voetlicht te brengen. 2030 is voor het ministerie realistisch, in de voorbereiding voor Roosendaal ook realistisch. Aan de bak dus. Kans van slagen? Absoluut!