Al een paar jaar gaat de VLP er graag op uit om uw mening te horen. Wij zijn namelijk niet alleen met de verkiezingen zichtbaar, wij proberen het hele jaar door actief te zijn. Op 24 november 2018 waren we weer ‘en route’ bij het Tolbergcentrum om uw mening en ideeën te horen over het winkelcentrum Tolberg zelf. Want na 30 jaar is een renovatie meer dan welkom, tijd voor een enquête dus.
Van alle mensen die de enquête hebben ingevuld, vindt iedereen dat het inderdaad hoog tijd wordt om het centrum op te knappen. Daarnaast hebben we meer feiten boven water gekregen: zo komt 90% van de bezoekers uit eigen wijk, 70% met de auto en is met de fiets naar het centrum komen populairder dan te voet.
Lege winkels opvullen
30% van de bezoekers geeft aan ook de Bergspil regelmatig tot enkele keren te bezoeken en slechts 10% de sporthal. Wat niemand bezoekt in het Tolbergcentrum, zijn de lege winkels. Daarom hebben we de inwoners ook gevraagd welke winkels ze graag zouden willen zien in de leegstaande panden.
Daarvan zegt meer dan de helft dat ze graag een winkel voor huishoudelijke artikelen zou zien, zoals een Marskramer of Blokker. 30% wil graag een drogisterij in de vorm van een Kruidvat of Trekpleister. 15% vraagt om een vaste fietsenwinkel voor o.a. fietsreparaties. De ambulante fietsreparatie trekt nu z’n 20% van de bezoekers.
Andere suggesties voor invulling van de leegstand zijn: prijsvechters voor (kinder)textiel, een schoenenwinkel, een lunchroom, een derde supermarkt en zo kwamen er allerlei ideeën voorbij. Duidelijk is wel dat de inwoners van Tolberg af willen van de leegstand in hun winkelcentrum.
Parkeren kan beter
60% van de bezoekers vindt het aantal parkeerplaatsen onvoldoende. Ook is er een gemis aan parkeerplaatsen voor mindervaliden en parkeerplaatsen met een elektrische oplaadpaal. Ideeën die zeker meegenomen kunnen worden in het opknappen van het centrum. Het aantal fietsenstallingen is voldoende volgens de bezoekers.
Ook uw mening geven n.a.v. deze VLP en route? Stuur dan een bericht naar vlpfractie@gmail.com.